شانزدهمین فـراخـوان معلّـم پژوهنـده
معلّـم پژوهنـده
قابل توجه دانشجویان شانزدهمین فـراخـوان معلّـم پژوهنـده اقـدام پژوهـی : « عملی است که جهت بررسی مشکلات یا مسائل عینی به صورت علمی به قصد هدایت ، به تصحیح و ارزشیابی فعالیت های آموزشی می پردازد. » مقدمه : درنظام تعلیم وتربیت کشور نقش و اهمیت پژوهش بیش از همیشه مورد توجه جدی قرار گرفته است و در سند ملی تحول بنیادین که تصویب و ابلاغ گردید به صراحت بر ضرورت برنامه ریزی و اقدام بر اساس پژوهش تاکید شده است. در این راستا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد متولی امر پژوهش در نظام تعلیم وتربیت رسمی کشور نقش فعال و ویژه ای را در توسعه فعالیت های پژوهشی و گسترش فرهنگ پژوهش در بین خانواده گسترده فرهنگی و به ویژه معلمان بر عهده دارد. برنامه معلم پژوهنده از جمله دستاوردهای نوپا و مهمی بوده است که همواره از سوی سیاستگذاران تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، شورای تحقیقات استان ها، مدیران و معلمان مورد توجه و حمایت عملی قرار گرفته است. روند صعودی مشارکت معلمان در این برنامه و شرکت گسترده آنها در دوره های اقدام پژوهی و به تبع آن افزایش کیفیت طرح ها و اقبال روزافزون به اهمیت تفکر و عمل مبتنی برپژوهش در مجموعه آموزش و پرورش گواه این مدعاست . بر اساس جایگاه موثر این برنامه و اثربخشی پژوهش در برنامه ریزی های آموزشی، ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش ، تقویت بنیان های فکری،اجرایی وساختاری معلمان ومجهز نمودن آنها به بینش علمی، تولید دانش و همچنین بهره گیری از تجارب واندیشه های آنان در جهت بهبود وضعیت کلاس درس و سایر بخش ها ، اجرای مطلوب این فعالیت پژوهشی بیش از پیش اهمیت می یابد. اجرای برنامه «معلم پژوهنده» به معلمان کمک می کند تا آنان از طریق بهره گیری از شیوه های پژوهشی، نسبت به شناخت مسائل و ابداع روش های نوین و موثر درجهت آموزش و یادگیری در کلاس درس ، دقت و حساسیت بیشتری از خود نشان داده ، شرایط موجود را بهتر تحلیل نموده و در عرصه های گوناگون و مرتبط با آموزش و پرورش با پشتوانه علمی اظهار نظر و عمل نمایند. اهداف فراخوان : 1- گسترش فرهنگ پژوهش در میان معلمان و همکاران آموزش و پرورش 2- فراهم کردن زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه و خلاقیت های معلمان در رفع نیازها و حل مسایل آموزشی و پرورشی 3- فراهم ساختن زمینه ارتقاء دانش ، مهارت و امکان باز آموزی معلمان و سایر همکاران آموزش و پرورش از طریق درگیر نمودن آنان با «پژوهش در عمل» 4- آزاد سازی فرآیند تولید دانش از قید و بند روش ها و تدابیر خشک و انعطاف نا پذیر 5- مستندسازی تجربه های مفید معلمان برای استفاده دست اندرکاران آموزش و پرورش 6- مشارکت فعال در امر تغییر و باز سازی مداوم نظام آموزش و پرورش 7- ارتباط دادن میان تئوری هاو رفتارهای تربیتی و نتایج آنها 8- توسعه همکاری میان فراگیران در بهبود جریان یاددهی و یادگیری زمینه های اقدام پژوهی: هدف اساسی اقدام پژوهی (برنامة معلم پژوهنده) ،بررسی، شناسایی، تبیین و حل مسأله و مشکل محیط کار و فعالیت است (کلاس درس، مدرسه، و ادارات آموزش و پرورش) . از نتایج اقدام پژوهی برای حل مسائل خاص در موقعیت های معین استفاده می شود. در اقدام پژوهی، معلم پژوهنده، پژوهش خود را شخصاً به مرحلة اجرا آورده و از نتایج آن در بهبود شرایط کاری خود بهره می برد. معلمان و فرهنگیان علاقه مند می توانند با بهره گیری از این روش به پژوهش بپردازند. برخی از مهم ترین زمینه های اقدام پژوهی در برنامه پانزدهم به شرح زیر می باشد: -مسائل مربوط به فرایند یاددهی– یادگیری (روشهای تدریس، سنجش واندازه گیری، فناوری اطلاعات ، خلاقیت ، گروه بندی و ... - مسائل مربوط به فرایند شناسایی ،اصلاح و بهبود مشکلات عاطفی و رفتاری دانش آموزان - موضوعات مربوط به با نشاط سازی مدارس و کلاس های درس ، تحقق مدرسه زندگی - موضوعات مربوط به مدیریت مدارس (بررسی مسائل و راه حل ها ) مواردی از قبیل: ارتقاء مشارکت اولیا دانش آموزان در اداره امور مدرسه ، بهبود فرایندهای مدیریت مدرسه ،ارزشیابی عملکرد دبیران ، روش های بهبود نظارت بر فعالیت های آنان - موضوعات مربوط به بهبود فرآیندهای مدیریتی در ادارات کل آموزش و پرورش استان ها وادارات مناطق(مواردی نظیر بهبود فرآیند بهره وری ،بهبود فرآیند تصمیم گیری ، بهبود فرایند برنامه ریزی ، نظارت بر عملکردها ، مدیریت مشارکتی ، ارزشیابی عملکرد ، فرهنگ و جو سازمانی ، تکریم ارباب رجوع، مدیریت زمان ، کارآفرینی ، راههای افزایش انگیزه همکاران شرایط شرکت در فراخوان : 1- هر معلم پژوهنده فقط مجاز به ارسال یک گزارش اقدام پژوهی خواهد بود. 2- هر اثر در 20 صفحه A4 همراه لوح فشرده (CD) و در قالب Word و Pdf تنظیم و تحویل شود. 3- دانشجویان جهت ثبت نام همه روزه در ساعت اداری به آموزش آقای غفاریان مراجعه نمایند. 4- تکمیل فرم شماره (1) (مشخصات معلم پژوهنده) 5- زمان تحویل اثر 15 خرداد ماه 92 (به آموزش مرکز آقای غفاریان تحویل گردد) امتیازات : 1- اعطای تقدیر نامه اداره کل آموزش و پرورش 2- اعطای کمک هزینه پژوهشی به منتخبین استانی و کشوری 2- انتشار مقالات برگزیده در نشریه پیمایش و شرکت در همایش هفته پژوهش 3- اعطای تقدیرنامه رسمی مرکز به منتخبین و شرکت در همایش بزرگداشت هفته پژوهش مراکز «کمیته پژوهش و فناوری مرکزآموزش عالی ثامن الحجج (ع) مشهد»